Bu yazı ilk bölümünde ‘motor tasarımına dayalı biçim’ kavramının tarihsel görünümlerini ve ikinci bölümünde de bu doğrultuda ‘yenilenen biçim’ kavramının güncel görünümlerini ele alıyor. Bildiğiniz üzere motor üretiminde her zaman tasarım alanı konusunda üreticilerin biçim kaygısına düştüğü kaçınılamaz bir gerçektir. Motor üretiminde ve diğer taşıtlar üzerindeki tasarım bize genel bir beğeni sektörünün kapısını aralar.
Nitekim bu tür maddi piyasa değerlendirme sahasına irmiş olan üretimler öncelikli olarak genel kitle ‘ne ister?’ sorusuyla ortaya çıkar. Üretici bu sorunun cevabına göre kendisine bir biçim, perspektif kazandırır. Bu doğrultudan sonra da üretimler ortaya çıkar. Elişim ve yaratım çerçevesinde ilerler. Biliyoruz ki her motor sever sahip olduğu motorun kendisine özgü olmasını ister.
Onun tasarımı, rengi hemen her şeyi onun için çok önemlidir. Zira motoru kullanan kişi açısından motorun dışarıdan görüntüsü motorcunun karakteristik özelliğini dışarı vurur. Öte yandan servis motorlarıyla kişisel kullanım için sürüş gerçekleştirilen motorlar arasında oldukça büyük fark vardır. Bu doğrultuda tasarımda biçimi oluşturan parçaları tanımlama, ürünün üretim şemasını çıkartma olarak görülür.
Bu noktada motor tasarım biçimini estetik çerçevesinde ele alacak olursak biçimi açıklayan sınıflandırmaların çeşitli başlıklar altında toplandığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Bunlar oran, simetri, renk bileşim ve kontrastları şeklinde alt kategorilere ayrılabilir. Motor üretiminde biçimde yenilenme her dönemde bir yenilenme görünümü altında aktifliğini sürdürür.Böylece üretimde zamansal olarak düzenleme yoluyla çok çeşitli izlenimlere, dışavurumlara ulaşılır.
Tasarım ve biçim böylece çok kültürlü ortamında çeşitlenirken, zaman içinde çarpıcı şekilde de yenilenir. Bundandır ki evren, insan, tarihsellike, sanatta, üretimde, yaratımda biçim düşüncelerinin her biri düşünce tarihinin içinde bir diğeriyle etkileşerek gelişmektedir. Bu da bize bazen aklımızın ucundan dahi geçmese de motor üretim sektöründe kişilerin birbirleriyle olan iletişimi ve fikir alışverişini göstermektedir.
Pek tabii bu ikili zincirin arasına motor satın almak bireyi de katabiliriz. Birey bu noktada üretimin şekillenmesi için son fırça darbesini atan kişidir. Sonuç olarak motor tasarımında üretim sektörü kadar tüketim sektörünün de işin içinde olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.